۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۵۶۴۲۱۸

طنز | برجام و "ریاضیات تاریخی"

یکی از میان‌رشته‌های مهم که روز به روز بر اهمیت آن (دست‌کم در ایران) افزوده می‌شود، «ریاضیات تاریخی» است که تلفیقی است از ریاضیات و تاریخ و نباید آن را با «تاریخ ریاضیات» یکی دانست.
برجام برجام

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، گروه طنزنویسان حوزوی

برجام و ریاضیات تاریخی!

با گسترش مرزهای دانش از یک‌سو و پیچیدگی یافتن مسئله‌های علمی از سوی دیگر، امروزه گفتمان میان‌رشتگی اهمیت ویژه‌ای در حیطه‌های آموزشی، پژوهشی و مدیریتی یافته است. فعالیت‌های میان‌رشته‌ای زمانی معنا پیدا می‌کنند که شناخت و فهم دقیق و درست پدیده یا مسئله‌ای، از ظرفیت و دانش یک رشته و یا تخصص خاص خارج باشد؛ یکی از نتایج این گفتمان پیدایش «میان‌رشته»هاست؛ به‌عنوان‌مثال دو رشته‌ی جامعه‌شناسی و علوم سیاسی سال‌های سال دو رشته‌ی جدا از هم بوده‌اند؛ اما به دلیل پیش‌گفته امروز رشته‌ا‌ی با نام «جامعه‌شناسی سیاسی» پا به عرصه‌ وجود گذاشته است؛ یکی از دیگر میان‌رشته‌های مهم که روز به روز بر اهمیت آن (دست‌کم در ایران) افزوده می‌شود، «ریاضیات تاریخی» است که تلفیقی است از ریاضیات و تاریخ و نباید آن را با «تاریخ ریاضیات» یکی دانست.

برای روشن شدن موضوع و مسائل و اهمیت این رشته و ضرورت پرداختن بیش‌ازپیش به آن، متن یک صفحه از کتاب «مبانی ریاضیات تاریخی به زبان آدمیزاد» نوشته‌ دکتر بهروز مادرمرده را در اینجا عیناً منعکس می‌کنیم:

فصل پنجم، پرافتخارترین قراردادهای تاریخ ایران، ص ۳۳

مفاهیم کلیدی

«برجام» یکی از قراردادهای مهم و شکوهمند در تاریخ ایران است که در زمان ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی و با تلاش‌های ایشان، بر اساس قاعده‌ی دو دو تا پنج‌تا (ببخشید) شش تا (شایدم بیشتر)، بین ایران و اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ منعقد گردید.

«برجام منهای یک»: برجام پس از خروج آمریکا از آن؛

«برجام منهای دو»: برجام پس از خروج انگلیس از آن؛

«برجام منهای سه»: برجام پس از خروج فرانسه از آن؛

«برجام منهای چهار»: برجام پس از خروج آلمان از آن؛

«برجام منهای پنج»: برجام پس از خروج قبرس از آن؛

«برجام منهای منفی یک»: برجام پس از خروج مجید تخت‌روانچی از آن؛

«برجام منهای منفی دو»: برجام پس از خروج علی‌اکبر صالحی از آن؛

«برجام منهای منفی سه»: برجام پس از خروج عباس عراقچی از آن؛

«برجام منهای منفی چهار»: برجام پس از خروج محمدجواد ظریف از آن؛

«برجام منهای منفی پنج»: برجام پس از خروج حسن روحانی از آن.

بخش اول: مبانی نظری

به علت ضیق وقت و خوف از اطاله‌ی کلام، به همین مقدار بسنده و خوانندگان علاقه‌مند را به مطالعه‌ی این کتاب مفید و پیگیری مطالب دلکش آن توصیه می‌کنیم./۸۴۱/ز۵۰۴/س

محمدرضا آتشین صدف

ارسال نظرات